Główną zasadą w budynkach jedno i wielorodzinnych jest wyłączenie z powierzchni ogrzewanej budynku garażu. Oznacza to, że parametry izolacyjności cieplnej bram garażowych nie odgrywają dużej roli.
Wyjątek może stanowić wyraźne życzenie inwestora i świadomy jego wybór, aby garaż był ogrzewany. Drugi taki bardzo częsty przypadek, czyli modernizacja obiektu, w której ta niekorzystna sytuacja występuje.
Inwestorzy bardzo często zapominają, że brama garażowa jest nie tylko funkcjonalnym elementem, zapewniającym bezpieczeństwo dla samochodu. Na szczęście doświadczeni projektanci doskonale zdają sobie sprawę do jak znacznych strat ciepła może dochodzić przez taki duży element. Najczęściej bramy garażowe są izolowane za pomocą twardych płyt o niskim współczynniku lambda, co przy odpowiednim montażu jest wystarczające. O ile kwestię ocieplenia można rozwiązać za pomocą szerokiej gamy materiałów izolujących termicznie, do których producenci bram mają dostęp, o tyle o kwestie ostatecznej szczelności trzeba „powalczyć”. Samo uszczelnienie bezwzględnie musi być odporne na zmieniające się warunki atmosferyczne, nie może ono degradować w czasie.
Bramy muszą być zaprojektowane tak, aby ich ciężar był optymalnie dobrany dla jej napędu. Często na etapie powykonawczych testów szczelności dochodzi do uwydatnienia miejsc przepływu powietrza pod bramą. Przyczyn może być wiele. Czasami regulacja bramy jest odpowiednia, natomiast warto zaznaczyć, że na tym elemencie nie warto oszczędzać, gdyż może mieć on kluczowy wpływ na przejście testów szczelności. Ważne jest, aby minimalizować występowanie tzw. mostków cieplnych.
Wjazd autem do ciepłego garażu jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Gdy chcemy mieć ten komfort musimy po pierwsze – poszukać producenta, który produkuje energooszczędne i pasywne bramy oraz zadbać o oddzielenie odpowiednią izolacją, co najmniej całej powierzchni stykowej ściany garażu z budynkiem mieszkalnym z metrowymi zakładami na ścianach sąsiednich i zgodnie z zaleceniami producenta dokonać montażu bramy przy wykorzystaniu autoryzowanych montażystów.
Informacje o dostępnych w naszej ofercie – bramach garażowych marki Krispol znajdziesz w zakładce – Oferta
oprac. na podst. art. Arch. Kamila Wiśniewskiego, GreenCherry Architecture, członka zespołu Polskiego Instytutu Budownictwa Pasywnego, Dyrektora Akademii Budownictwa Pasywnego i Energii Odnawialnej przy PIBPiEO we Wrocławiu, www.krispol.pl